Persediaan Kewangan Sebelum Bersara

19 May 2017


Sudah pasti setiap daripada kita akan menempuhi alam persaraan. Malah sudah tentu setiap individu telah melakukan persediaan kewangan awal sebelum bersara. Hal ini penting kerana ingin memastikan sewaktu bersara seseorang itu mempunyai wang persaraan yang mencukupi demi menjamin kehidupan selesa dan berkualiti.
 
Oleh yang demikian, perancangan awal perlu dimulakan walaupun tempoh persaraan anda mungkin memakan masa berpuluh tahun lagi. Namun, anda perlu peka terhadap peningkatan kos kehidupan yang berubah saban hari. Hal ini yang akan mengakibatkan anda perlu mencari beberapa sumber pelaburan yang boleh meningkatkan sumber kewangan persaraan anda.

Berikut antara tips yang boleh diguna pakai dalam menyediakan persediaan kewangan sebelum bersara.

Membeli Insurans

Pembelian insurans dari usia muda adalah adalah tindakan bijak demi menghadapi kos rawatan dan perubatan yang semakin meningkat. Ini termasuk perlindungan jika individu yang dilindungi hilang upaya atau penyakit kritikal. Di dalam keadaan anda tidak mempunyai pendapatan tetap. Sudah pasti anda ingin mengurangkan beban kewangan dan menjamin kualiti hidup serta tahap kesihatan selepas bersara. 

Mula Melabur

Jangan hanya bergantung kepada wang simpanan pekerja dan pencen semata-mata sebagai persediaan persaraan. Jalan terbaik untuk menambah wang simpanan adalah mulakan dengan pelaburan. Pelbagaikan pelaburan anda seperti melabur dalam unit amanah, skim persaraan, dan pelaburan hartanah. Melabur dalam hartanah tidak akan menjadi suatu kerugian kerana harga hartanah semakin hari semakin meningkat.

Bebas Hutang

Menjadi salah seorang bebas daripada bebanan hutang adalah menjadi impian setiap individu. Oleh itu, pastikan beberapa tahun sebelum tempoh persaraan anda telah melangsaikan 80% hutang yang masih tertangguh. Sebagai contoh, hutang kad kredit, pinjaman peribadi dan sewa beli kenderaan. Namun, apa yang paling penting elakkan menambah hutang baharu yang mengenakan kadar faedah yang tinggi.

Sumber Foto:
Read more ...

Do's & Don'ts for Weight Loss

12 May 2017


Cut Sugar Intake

As we know sugar is in everything, so the best way to lose some weight is cut out sugar intake. The easiest way to lose some weight and start your diet plan is to avoid sugary drink and replace with plain water or green tea. This is because sugary drinks are a major contributor to the obesity epidemic.

Fast Food

Fast food is convenient, but it can be salty and contain too many calories. Losing weight by cutting down fast foods and junk foods is the most effective way. Try to eat healthy and balance diet by eat more vegetables, fruits and grains.

Don’t Skip Breakfast

Did you know eating breakfast every morning can help you kick-start your metabolism. That means it will help you to lose weight. Having a regular morning meal also actually keeps your fit, healthy and slim. Despite by skipping breakfast can lower your glucose levels and cause headache.

Workout Buddy

A weight loss buddy is the best way to encourage and give motivation to you stay on the track. Instead of sharing interest to lose weight by discuss a lot regarding diet and workout tips but at the same time both of you can be buddies to go along with you as workout partner.

Self-Motivation

The most difficult things are to avoid foods. Everybody love foods. When we start to eat it’s hard for us to stop and control ourselves. However, the only you can do is set your weight goal and keep in mind that you must achieve it no matter how. Set smaller goal of losing weight, for example 1 kilogram in two week. Write your weight goal in place that see everyday so it will motivate you to keep going!

Photo Source:

http://www.obesitycoverage.com/wp-content/uploads/2016/05/weight-loss-scale.jpg  

Read more ...

Panduan Makan Bagi Penderita Diabetes

5 May 2017


Pola makan pada penderita diabetes harus benar-benar dikawal dan diperhatikan. Ini karena, pemderita diabetes biasanya memiliki kecenderungan kandungan gula darah yang tidak terkontrol. 

Aturan Makan Nasi

Untuk itu, cobalah untuk mengawal mengonsumsi nasi putih dalam jumlah tinggi. Coba memangkas porsi nasi sedikit demi sedikit karena kandungan karbohidratnya sangat tinggi. Cara lain, Anda bisa menggantinya dengan beras coklat atau beras merah.


Buah-Buahan

Porsi buah-buahan untuk penderita diabetes disarankan pengambilannya kurang sama besar dengan kepala tangan. Namun sebaiknya memilih buah yang segar dan bisa dijadikan jus tetapi jangan ditambahkan dengan gula.

Lemak Sehat

Hindar penggunaan minyak yang terlalu banyak seperti makanan goreng. Pilihlah lemak sehat seperti lemak yang ada pada minyak zaitun dan minyak kanola. Namun porsi minyak jangan  berlebihan cukup sekadar satu sendok teh.

Sayur-Sayuran

Sayur-sayuran banyak serat yang mampu membuat Anda kenyang lebih lama dan juga dapat membantu dalam mengawal  gula darah Anda. Boleh menukar sayur- sayuran yang dikukus dan yang boleh dimakan mentah.

Sumber Foto: 



Read more ...