5 Cara Mengatasi Stres

10 Nov 2017


Ada waktunya kita akan berdepan dengan tekanan kerana masalah kewangan, kesihatan, keluarga, tempat kerja dan sebagainya. Di zaman yang semakin mencabar ini juga ramai antara kita lebih cenderung berdepan dengan masalah tekanan sehingga boleh memberi kesan terhadapa kesihatan diri.

Tidak salah untuk berasa tertekan. Namun jangan terlalu lama kerana ia bakal memberi kesan negatif pada emosi dan fikiran seseorang.

Beberapa cara boleh diamalkan di sini bagi mengatasi atau mengurangkan tekanan yang sedang dialami seperti berikut:

Luah Perasaan

Masalah yang dipendam semakin lama akan menjadi beban kepada diri. Seeloknya cari teman pendengar yang anda percayai dan untuk berkongsi segala tekanan yang terbuku di hati. Luahkan kesemuanya supaya beban tekanan yang ditanggung semakin berkurang.

Menangis

Menangis adalah salah satu cara yang berkesan untuk mengurangkan rasa tekanan di dalam diri terutamanya bagi golongan wanita. Nangis sepuas-puasnya untuk melegakan rasa yang sedang bergolak di dalam hati dan jiwa anda. Selepas menangis, pasti anda akan merasa lebih lega.

Tidur

Apabila kepala sudah sarat dengan pelbagai tekanan dan akhirnya sakit kepala mula menyerang. Cara yang paling mudah untuk mengatasinya adalah dengan tidur. Selain dapat merehatkan minda dan tubuh, tidur juga dapat membantu melupakan tekanan yang sedang dihadapi.

Bersukan

Mungkin ramai yang tak menyedari bersukan, bersenam atau beriadah mampu mengurangkan rasa tekanan yang dihadapi. Cuba lakukan aktiviti sukan yang anda gemari atau sekadar mencuba. Sebagai contoh bermain badminton, futsal atau berbasikal. Selain mengeluarkan peluh, aktiviti tersebut juga menyihatkan badan serta mampu menghilangkan stres.

Meditasi

Sebaik-baiknya lakukan meditasi selepas bangun daripada tidur, sebelum anda bersiap ke tempat kerja dan menyediakan sarapan. Lakukan meditasi dengan tujuan untukmengurangkan tekanan dan membantu anda berasa tenang. Sekiranya anda benar fokus dan konsisten dengan aktiviti meditasi anda. Sekaligus ia akan membantu mengurangi tekanan, cemas, murung yang sering anda alami.

Sumber Foto:

Read more ...

5 Manfaat Bawang Putih Untuk Kesehatan

3 Nov 2017




Meningkatkan Pertumbuhan Rambut
Salah satu manfaat bawang putih adalah merawat kulit kepala yang berketombe dan memperkuat pertumbuhan rambut. Selain itu, bawang putih juga bisa mengatasi rambut rontok dan mendorong pertumbuhan rambut di kulit kepala. Caranya mudah hanya dengan mengisar bawang putih lalu mengoleskan di kepala sebagai masker rambut. 

Mencegah dan Menyembuhkan Flu
Bawang putih bisa dimanfaatkan untuk mencegah dan mengobati flu. Kandungan antioksidan dan antibakteri yang terkandung  dalam bawang putih bisa menyembuhkan flu dengan baik. Cara mudah, anda hanya perlu persiapkan kira-kira segelas air menidih dan masukkan bawang putih kecil-kecil lalu rebus selama beberapa minit. Kemudian tambahkan jus lemon dan madu ke dalam teh.

Mengurangi Tumbuhnya Jerawat
Anda hanya perlu mengolesi langsung jerawat dengan bawang putih untuk mengurangi jerawat bengkak dan mengurangi tumbuhnya jerawat. Ini karena, kandungan enzim bawang putih yang ada dalam bawang putih dapat membasmi penyebab jerawat dan membersihkan darah.

Menurunkan Kadar Kolestrol
Menurut sebuah penelitian bawang putih mampu meningkatkan produksi insulin dalam tubuh. Dengan mengkonsumsi bawang putih secara teratur boleh membantu menurunkan kadar kolestrol jahat dalam tubuh hingga 15%. 

Mencegah Psoriasis
Psoriasis merupakan kondisi penyakit kulit yang berlaku akibat peradangan seperti gatal, pengelupasan kulit, peradangan disertai nyeri. Oleh demikian, sifat anti inflamasi yang terkandung dalam bawang putih boleh neredakan gejala psoriasis. 

Sumber Foto:

Read more ...